CV

 

Curriculum vitae

 

1950 Geboren te Voorburg (ZH)

1962-1969 Bisschoppelijk College Roermond (HBS-B)

1969-1972 Academie St. Joost te Breda

1972-1975 Kon. Academie voor Kunst en Vormgeving te  ''s-Hertogenbosch

1976 Bronzen medaille Europaprijs voor Schilderkunst, Oostende (B)

1977 Koninklijke Subsidie voor vrije schilderkunst
1978 Bronzen medaille Europaprijs voor Schilderkunst  (tweede maal)

1978 Studieverblijf van drie maanden in het atelier van de Kröller-Müllerstichting in de Vaucluse (F)
Evenzo in 1981, 1984, 1988 en 1994

1989 Reisbeurs van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst 

1975-2015-etc. landschapschilder



Werk in bezit bij en/of in opdracht van:

 

Philipse & Co, Amsterdam 

Collectie Kuijlaars-van de Ven  Amserdam

Algotex, Brussel (B)

Pnem, ''s-Hertogenbosch

Curver Plastics, Goirle

TCC, Breda

Collectie De Heus-Zomer, Barneveld

Notariskantoor van Woensel en Rademakers te Roosendaal

Managium/Damiens  Brussel (B)

PDA Hilvarenbeek

v. Lanschot Bankiers, Breda

Gut Dufrasne  Brussel

Koninklijke IBC te Best

Talboom BV, Breda

Sara-Lee  Douwe Egberts, Utrecht

ABN Amro, Amsterdam en Oosterhout

Rabobanken, o.a. Eindhoven, Roosendaal, Bergschenhoek, Steenbergen, Kaatsheuvel

Witlox, ''s Hertogenbosch

Interbrew Nederland BV, Breda

Acropolis Systems, Breda

Spectrum, Rotterdam

Min. Buitenlandse Zaken, Den Haag

Dhr en Mevr. De Hoop Scheffer,  Den Haag

Dhr en Mevr Goossens, MeerselDreef (B)

Eurotool, ’s Gravendeel

Museum van Lien, Fijnaart

Ernst en Young, Den Haag

Stichting Het Brabants Landschap, Haaren

Jorn en Lia Copijn, Bruine Beuk, Groenekan

M. and Miss. Sobel, Ambassade van Amerika, Den Haag

Soethoudt, Oudenbosch

Maringflo, Laren/ Amsterdam

Bernina Benelux, Brussel (B)

A. Berengo  Venetië (I)

Deloitte,  Breda

De HOED  Princenhage

Van Ede en Partners, Rotterdam

 

En vele particulieren...die vaak vrienden werden.


 

FRANS VAN VEEN (Voorburg, 1950) kreeg zijn opleiding aan de Academie St. Joost te Breda en aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s Hertogenbosch. Aanvankelijk schilderde hij minutieus, in hyperrealistische stijl. Hij probeerde zo met name de verhouding tussen natuur en cultuur te onderzoeken. Voor dat werk ontving hij in 1977 de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst..
In de jaren tachtig kwam de omslag in zijn werk van louter realisme naar zijn huidige, lyrische manier van werken. Hij heeft zijn eigen werkwijze ontwikkeld waarbij hij in de natuur grote schilderingen in pastelkrijt maakt die later in zijn atelier aanleiding vormen voor  de schilderijen in olieverf.
Als echte plein air schilder legt hij buiten in de natuur de heftigheid van het moment vast in pastels, “sur le motif”, zoals Cézanne zei. In deze pastels verbeeldt hij het landschap op zijn eigen impressionistische wijze . In de expressieve olieverven geeft hij de natuurbeleving een extra dimensie door middel van een krachtige verftoets.